Par kaņepju sēklu eļļu

Kaņepju eļļaKaņepju sēklu eļļu iegūst no kaņepju (lat. Cannabis sativa) sēklām. Kaņepju sēklas jau izsens ir pazīstamas kā vērtīgs pārtikas produkts, ko plaši uzturā lieto Slāvu valstīs un Orientālajās zemēs, it īpaši gavēņa laikā. Kaņepju sēklas ir vērtīgs uzturvielu avots, jo to sastāvā ir plašs aminoskābju spektrs, šķiedrvielas un arī vērtīgās neaizvietojamās taukskābes – Omega 3 un Omega 6. Pārtikas produktus, kas satur kaņepju sēklas, arvien vairāk sāk piedāvāt arī Rietumu pasaulē, kur tos bieži raksturo kā „powerfood” vai „superfood”, tādejādi izceļot to pārākumu pār citiem pārtikas produktiem. Arī kaņepju sēklu eļļa tikai pavisam nesen sākusi ieņemt nozīmīgu vietu veselības produktu nišā, toties pieteikusi sevi ļoti pārliecinoši un uz ilgu palikšanu, jo Omega 3 taukskābju deficīts rietumnieku ikdienas uzturā, liek meklēt jaunus, dabīgus šīs vērtīgās taukskābes avotus.

Kaņepju sēklu un kaņepju sēklu eļļas sastāvs

Kaņepju sēklas var lepoties ar lielisku sastāvu, kas bagāts ar neaizvietojamajām taukskābēm Omega 3 un Omega 6, turklāt šo lielisko taukskābju spektru papildina gamma-linolēnskābe, kuras nozīme uzturā tiek vērtēta ļoti augstu. Kaņepju sēklas satur gandrīz visas organismam nepieciešamās aminoskābes, tādejādi tās ir līdzvērtīgs aminoskābju avots gaļas un piena produktiem. Kaņepju sēklas ir arī bagātas ar šķiedrvielām, vitamīniem (beta-karotīnu, B1, B2, B6, C, E) un minerālvielām (nātriju, kalciju, dzelzi).

Kaņepju sēklu eļļa, kas iegūta ar saudzējošo aukstās spiešanas metodi, satur neaizvietojamās taukskābes alfa-linolēnskābi (OMEGA 3) un linolskābi (OMEGA 6) tādā attiecībā, kuru uztura speciālisti uzskata par optimālāko veselīgam ikdienas uzturam.

100 g kaņepju sēklu eļļas uzturvērtība:
Ogļhidrāti 0 g
Olbaltumvielas 0 g
Tauki, tai skaitā: 100 g
   Piesātinātās taukskābes, tai skaitā: 11g
         Palmitīnskābe 8 g
         Stearīnskābe 2 g
         Arahidonskābe 1 g
   Nepiesātinātās taukskābes, tai skaitā: 89 g
         Oleīnskābe  (Omega 9) 12 g
         Linolskābe (Omega 6) 54 g
         Gamma-linolēnskābe (Omega 6) 3 g
         Alfa-linolēnskābe (Omega 3) 20 g
Enerģētiskā vērtība: 900 ckal/3700 kJ

Kaņepju sēklu eļļa veselībai

Optimālam Omega 3 un Omega 6 taukskābju nodrošinājumam ikdienas uzturā

Kaņepju sēklu eļļa ir vienīgā augu eļļa, kurā neaizvietojamo taukskābju Omega 3 un Omega 6 savstarpējā proporcija ir ļoti tuva ideālajai, organismam nepieciešamajai. Un dienā iekļaujot uzturā 1 ēdamkaroti kaņepju sēklu eļļas, cilvēks var nodrošināt organismam nepieciešamo minimālo Omega 3 un Omega 6 taukskābju daudzumu, turklāt visoptimālākajā attiecībā.

Organismam nepieciešamas neaizvietojamās taukskābes Omega 3 un Omega 6, tāpat kā vitamīni un minerālvielas, pilnvērtīgam un veselīgam vielmaiņas procesam. Mijiedarbojoties visiem šiem neaizvietojamajiem elementiem, organisma fizioloģiskās funkcijas notiek līdzsvarā. Kaut viena neaizvietojamā elementa iztrūkums var izsaukt novirzes no normas – izsaukt saslimšanu jeb, citiem vārdiem, izjaukt līdzsvaru organismā, kas izpaužas kā veselības traucējums.

Ir tikai divi taukskābju veidi, kurus organisms nespēj sintezēt no citām taukskābēm un kurus iespējams uzņemt tikai ar uzturu, un tās ir Omega 3 un Omega 6 taukskābes. Bet arī šīs taukskābes organismam nepieciešamas tikai noteiktā apjomā un noteiktā proporcijā vienai pret otru. Zinātnieku un uztura speciālistu viedoklis ir, ka, ņemot par pamatu 2000 kilokaloriju diētu, diennaktī vajadzētu uzņemt aptuveni 2,2 g – 3,3 g Omega 3 un 4,4 g -6,7 g Omega 6 taukskābes.

Sirds un asinsvadu veselībai

Neaizvietojamās taukskābes OMEGA 3 un OMEGA 6 rūpējas par sirds un asinsvadu veselību un palīdz stiprināt imunitāti. Kaņepju sēklu eļļas sastāvā esošās neaizvietojamās taukskābes un E vitamīns palīdz saglabāt asinsvadu sieniņu elastību, veicina holesterīna līmeņa un asinsspiediena normalizēšanos.

Sievietes veselībai un skaistumam

Kaņepju sēklu eļļa satur vērtīgo un reto gamma-linolēnskābi (~3,5%), kura dabīgā formā sastopama tikai vēl naktssveces, gurķenes sēklu un upeņu sēklu eļļās. Parasti gamma-linolēnskābi organisms sintezē no Omega 6 tauksābes- linolskābes, bet bieži vien organismā trūkst nepieciešamo enzīmu un tādejādi tas nespēj sintezēt gamma-linolēnskābi, kas piedalās ļoti daudzos organisma vielmaiņas procesos. Kaņepju sēklu eļļā esošo gamma-linolēnskābi organisms tiešā veidā pārveido bioloģiski aktīvās vielās – prostaglandīnos, kuri ir svarīgi bioloģiskie regulatori un piedalās vielmaiņā un hormonālajā regulācijā. Gamma-linolēnskābe labvēlīgi ietekmē sievietes pašsajūtu menstruāciju un menopauzes laikā, kā arī palīdz mazināt premenstruālā sindroma izpausmes. Šī vērtīgā taukskābe rūpējas arī par sejas un ķermeņa ādas veselību. Tā uzlabo sausas un jutīgas ādas stāvokli, uzlabo ādas elastību un mitrināšanas procesus, tādejādi aizkavējot ādas novecošanu un grumbiņu veidošanos. Gamma-linolēnskābe aktivizē kalcija uzsūkšanos no zarnu trakta, stiprinot kaulu sistēmu, matus un nagus.

Savukārt E vitamīns, kuru satur kaņepju sēklu eļļa, ir dabisks antioksidants, kas palīdz organismam cīnīties pret brīvajiem radikāļiem, aizkavējot organisma novecošanas procesus.

Grūtniecība un laktācija

Neaizvietojamajām taukskābēm ir neaizstājama nozīme grūtniecības laikā, kad notiek embrija šūnu, audu un orgānu veidošanās. Šajā periodā embrijam ir liela nepieciešamība pēc neaizvietojamajām taukskābēm, un to saņemšana ir atkarīga no tā, cik daudz neaizvietojamās taukskābes māte uzņem grūtniecības periodā. Tā kā kaņepju sēklu eļļa satur neaizvietojamās taukskābes optimālajā attiecībā un daudzumā, tā var būt viens no neaizvietojamo taukskābju avotiem, ko lietot grūtniecības laikā un pēc tam arī bērna zīdīšanas periodā. Turklāt gamma-linolēnskābe var palīdzēt mazināt grūtniecības laikā bieži raksturīgo šķidruma aizturi organismā.

Lietošana

Kaņepju sēklu eļļai ir tumši zaļa krāsa, maiga sēkliņu garša un aromāts. 15 ml (1 ēdamkarote) kaņepju sēklu eļļas spēj nodrošināt cilvēka organismu ar tam nepieciešamo neaizvietojamo taukskābju diennakts devu. Līdz ar to kaņepju sēklu eļļu var izmantot gan kā eļļu uztura bagātināšanai, lietojot pa 1 ēdamkarotei dienā, gan kā kulinārijas eļļu pie salātiem, putrām, biezzupām, to garšas un uzturvērtības papildināšanai. Šo eļļu nedrīkst karsēt.

   
BIO Avokado eļļa BIO Kokosriekstu eļļa BIO Mandeļu eļļa BIO Sezama sēklu eļļa BIO Eļļa cepšanai BIO Argāna eļļa BIO Ciedru riekstu eļļa
BIO Melno ķimeņu eļļa BIO Naktssveces eļļa BIO Valriekstu eļļa BIO Linsēklu eļļa BIO Kaņepju eļļa Kviešu dīgstu eļļa Ķirbju sēklu eļļa Olīveļļa Makadāmija riekstu eļļu Mārdadža eļļa
© SIA „Oil Tree”, visas tiesības paturētas.