Olīveļļa

OlīveļļaLatviešu valodas vārds „eļļa”, angliskais „oil”, itāļu „olio” un franču „huile” – tie visi ir atvasināti no sengrieķu vārda „elaia” – olīva. No olīvām iegūtā eļļa ir karaliene starp eļļām savas daudzveidīgās garšas, lieliskās struktūras un krāsas, noturīgā sastāva, plašās pielietojamības un pieejamības dēļ. Kas ir šajā eļļā tik unikāls? Vai tā patiešām ir pārāka par visām eļļām? Atkarīgs no tā, par kuru olīveļļu mēs runājam – vai to, kas stāv lielveikala plauktā un visdrīzāk ir rafinēta vai iegūta ar ķīmiskās ekstrakcijas metodēm; jeb mēs runājam par zeltaini zaļo, aromātisko, pikanto eļļu, kas izspiesta ar mehānisko spiedi no svaigām, kvalitatīvām olīvām? Pirmā - mūsdienu pārtikas ražošanas sasniegumu rezultāts – ir nedzīva un bezgaršīga. Otrā – tā gan ir nepārspēta vērtība, kas jau gadsimtiem ir Vidusjūras reģiona kultūras, sadzīves un ekonomikas pamatakmens.

Lielākās olīveļļas ražotājvalstis ir Spānija, Itālija, Grieķija, Tunisija un Turcija, kur sastopamas neskaitāmas olīvkoku šķirnes. Tādi faktori kā augsne, mikroklimats, apūdeņošana, augsnes apstrādes metodes un ievākšanas tehnika - tie visi ietekmē iegūtās eļļas garšu un kvalitāti. Tradicionāli olīveļļa tiek iegūta no gatavu, nebojātu olīvu mīkstuma ar mehāniskās izspiešanas metodi pie temperatūras, kas nepārsniedz 30°C. Šāda eļļa tiek dēvēta par extra virgin vai virgin (atkarībā no skābuma procenta) kvalitātes eļļu, kurai ir savs unikālais sastāvs, spēcīgs aromāts un izteikta garša. Izvēloties eļļu veikalā, ieteicams ņemt vērā to, ka olīveļļa, kurai nav norādīts, ka tā ir virgin vai extra virgin kvalitātes eļļa, visdrīzāk ir rafinēta vai iegūta izmantojot ekstraktvielas.

Olīveļļa garšai

Tāpat kā vīnam, arī olīveļļai garša un kvalitāte ir atkarīgas no olīvu ieguves reģiona, šķirnes, attiecīgā gada klimatiskajiem apstākļiem un vēl citiem faktoriem. Auksti spiesto olīveļļu garšas variācijas mēdz būt pārsteidzoši dažādas: dažas eļļas ir stipras un ar piparotu akcentu, kamēr citas – maigas un ar augļu garšu. Tāpēc iecienītākās olīveļļas izvēle lai paliek katra paša ziņā! Ja ir vēlēšanās izbaudīt pēc iespējas visus olīveļļas sniegtos labumus, vislabāk izmantot extra virgin vai virgin kvalitātes olīveļļu. Tā vislabāk garšos pārlieta svaigiem dārzeņu salātiem, pastai, tvaicētiem dārzeņiem, grilētai zivij vai putna gaļai. To var izmantot siltas, svaigas maizes mērcēšanai, pievienojot eļļai kādu labu balsamico etiķi, jo kopā tie veidos nepārspējamu garšas kombināciju. Olīveļļa lieliski garšos pie tomātu zupas – kā piparota, atsvaidzinoša piedeva. Ja ir vēlēšanās padarīt olīveļļas garšu maigāku, to var jaukt ar kādu citu, vieglāku eļļu, piemēram, vīnogu kauliņu vai saulespuķu eļļu. Cepšanai auksti spiesta olīveļļa varētu būt par dārgu, bet tās sastāvs ir noturīgs pret augstu temperatūru, tāpēc cepiet droši! Atšķirībā no vīna, olīveļļa nav labāka jo vecāka. Ja eļļa ir atvērta, tā gaismas, gaisa un karstuma ietekmē sāk zaudēt savu kvalitāti. Vislabāk auksti spiestu olīveļļu uzglabāt vēsā, tumšā vietā.

100 g olīveļļas uzturvērtība

Ogļhidrāti 0 g
Olbaltumvielas 0 g
Tauki, tai skaitā: 100 g
Piesātinātās taukskābes, tai skaitā: 17 g
       Palmitīnskābe 12 g
       Palmitoleīnskābem 3 g
       Stearīnskābe 2 g
Nepiesātinātās taukskābes, tai skaitā: 83 g
       Oleīnskābe  (Omega 9) 70 g
       Linolskābe (Omega 6) 12 g
       Alfa-linolēnskābe (Omega 3) 1.2 g
Satur sekojošus sterolus (saskaņā ar Eiropas Farmakopiju): 100%
       Kampesterols (Campesterol) 3.3%
       Stigmasterols (Stigmasterol) 0.5%
       Sekojošu sterolu summa: β-sitosterols,  23-stigmastadienols, klerosterols, delta 5 avenasterols, 24-stigmasyadienols 94.5%
Enerģētiskā vērtība: 900 ckal/3700 kJ

Olīveļļa veselībai

Auksti spiestas olīveļļas sastāvu veido galvenokārt mononepiesātinātās (Omega 9) taukskābes, kas ir labvēlīgas sirds un asinsvadu veselībai un piešķir šai eļļai noturību pret apkārtējās vides faktoru – gaismas, gaisa, karstuma – iedarbību. Ir zināms, ka nepiesātinātās taukskābes labvēlīgi ietekmē sirds un asinsvadu veselību, bet tā nav vienīgā šīs eļļas veselīgā sastāvdaļa. Pats svarīgākais šajā eļļā ir augstais bioloģiski aktīvo vielu saturs, kuru starpā ir: beta-karotīns (A vitamīna provitamīns), tokoferoli (E vitamīns), hlorofils, skvalēns, fitosteroli, polifenoli un aptuveni100 vēl citas bioloģiski aktīvas vielas, kas veido šīs eļļas unikālo aromātu un garšu, bet kuru ietekme uz veselību nav pētīta.

Olīveļļā un citās auksti spiestajās augu eļļās sastopamajām bioloģiski aktīvajām vielām ir nozīmīga ietekme uz veselību. Beta karotīns un tokoferoli ir antioksidanti, kas sastopami lielākajā daļā auksti spiestu augļu, sēklu un riekstu eļļu. Antioksidanti aizsargā organisma šūnas no brīvo radikāļu ietekmes. Tie nepieciešami organisma normālai vielmaiņai. Turklāt E vitamīnam piemīt labvēlīga ietekme uz sirds un asinsvadu sistēmu. Hlorofils, kas ir bagāts ar magniju, sastopams auksti spiestajās zaļajās eļļās, tādās kā olīveļļa, kaņepju sēklu eļļa, ķirbju sēklu eļļa, avokado eļļa. Mazākā daudzumā to satur arī citas auksti spiestās augu eļļas. Magnijs ir viens no elementiem, kas piedalās daudzās vitāli svarīgās organisma vielmaiņas funkcijās. Skvalēns, kas atrodams arī citās auksti spiestajās augu eļļās, rūpējas par sirds veselību. Fitosteroli - beta-sitosterols, stigmasterols, kampesteros - aizkavē holesterīna uzsūkšanos organismā no ēdiena, palīdzot uzturēt veselīgu holesterīna līmeni asinīs. Polifenoliem piemīt antioksidantu īpašības. Viens no polifenoliem, kuru satur olīveļļa, oleoeiropeīns, var palīdzēt samazināt asinsspiedienu. Turklāt dažas specifiskās tikai olīveļļā esošās taukskābes var palīdzēt stimulēt žults plūsmu.

Olīveļļa skaistumam

Olīveļļas izmantošana skaistumkopšanā nav jaunums. Jau pirms 5000 gadu ēģiptieši, grieķi, feniķieši un romieši intensīvi lietoja olīveļļu higiēnas un skaistumkopšanas procedūrās. Antīkajā pasaulē vīrieši un sievietes iemasēja olīveļļu ādā un matos, kā ikdienas mitrinošu un aizsargājošu līdzekli. Arī mūsdienās olīveļļa ietilpst dažādu kosmētisko līdzekļu – krēmu, ziepju, vannas putu, matu masku, šampūnu un kondicionieru sastāvā. Olīveļļa mīkstina un mitrina ādu, uztur ādas dabīgo elastību, palīdz uzlabot lūstošu nagu un sausu ienadžu stāvokli, piešķir spīdumu matiem un dara tos paklausīgus. Tā ir lieliska, ar antioksidantiem bagāta, skaistumkopšanas rutīnas piedeva.

Piemēram, olīveļļu var lietot :
1) Kā attīrošo pieniņu, ja ir izteikti sausa āda;
2) Kā ādu mīkstinošu līdzekli pēdu ādas kopšanai. Iesmērējot uz nakti pēdu ādu ar olīveļļu un uzvelkot kokvilnas zeķes. Pēdu āda olīveļļas ietekmē kļūs mīkstāka, maigāka un veselīgāka.
3) Katrreiz lietojot eļļu, atcerieties iesmērēt elkoņu ādu, jo olīveļļa palīdzēs to kopt un mīkstināt.
4) Olīveļļu var izmantot arī kā vannas piedevu. 2-3 ēdamkarotes olīveļļas, pievienotas vannas ūdenim, spēj veikt brīnumus!
5) Olīveļļu var izmantot arī matu kopšanā. Tā palīdz atšķetināt un izlīdzināt nepaklausīgus un sprogainus matus. Vienkārši paņemiet plaukstā dažas piles eļļas, izrīvējiet un uzklājiet sausiem matiem.
...tie ir tikai daži no padomiem, kā olīveļļu iekļaut ikdienas skaistumkopšanas rutīnā.

   
BIO Avokado eļļa BIO Kokosriekstu eļļa BIO Mandeļu eļļa BIO Sezama sēklu eļļa BIO Eļļa cepšanai BIO Argāna eļļa BIO Ciedru riekstu eļļa
BIO Melno ķimeņu eļļa BIO Naktssveces eļļa BIO Valriekstu eļļa BIO Linsēklu eļļa BIO Kaņepju eļļa Kviešu dīgstu eļļa Ķirbju sēklu eļļa Olīveļļa Makadāmija riekstu eļļu Mārdadža eļļa
© SIA „Oil Tree”, visas tiesības paturētas.